Translate

marți, iulie 16

Utilitati obligatorii, dar fara bani multi

Eu cred ca mutarea la tara este posibila pentru persoane din oricare categorie de venituri si voi continua sa scriu despre lucruri ce ar putea interesa pe cei care vor sa faca asta dar nu au sume importante disponibile ,nu vor sa-si construiasca o casa noua asa cum au vazut ei nu stiu unde si nici nu vor angaja oameni ca sa le faca treaba.
Cotinuand cu tonul pragmatic voi spune ca peretii unei case din paianta nu trebuie tencuiti pe ambele parti fiindca se pot deteriora in timp. Acoperisul din materiale traditionale [olana] e foarte bun dar necesita grija si intretinere o data la cativa ani ori dupa ploi abundente si de lunga durata. Eu am pierdut o magazie care s-a daramat in cursul unei ploi f. abundente fiindca nu am stiut ca trebuia sa-i repar acoperisul. Practic e nevoie ca suprafata care sustine olana sa fie plana ,fara adancituri sau olane sparte, iar cel mai usor o astfel de probleme se depisteaza datprita infiltratiilor vizibile pe dededubtul acoperisului dupa o ploaie serioasa.

Obisnuinta buna a dusului si a apei calde in casa nu trebuie sa dispara odata mutati la tara. Nu cred ca daca veti cumpara o casa batraneasca la un pret mic ,va avea astfel de utilitati. Asa ca am sa va povestesc modul meu de a rezolva problema inca din prima luna a mutarii noastre in Cerna.
Datorita faptului ca nu aveam set de filiere pentru teava metalica [intre timp l-am cumparat],am adus apa in casa printr-o teava pexal de 20 mm invelita in doua straturi de burete special destinat izolarii ei. Am bandajat-o cu folie de plastic si am ingropat-o la 70 cm adancime in pamant ,nu inainte de a o acoperi si cu un rand de olana ce are ca scop sa o fereasca de eventuale lovituri ale cazmalei in cazul in care voi uita traseul ei incercand sa construiesc ceva in imediata vecinatate. Am facut o gaura in fundatia casei [piatra imbinata cu pamant]si am montat o teava de 50mm din PVC indoita la 90 grade ,cat mai larg, pana la cativa centrimetrui deasupar cotei pana la care urma sa torn pardoseala de beton. Gaura din jurul tevii am reparat-o cu mortar.
Pe aici a ajuns in casa teava pexal cu tot cu invelisul ei izolator si primul fiting montat a fost um robinet cu bila la care apelez de cate ori am ceva de reparat sau de modificat la instalatia interioara.

Incalzirea apei,dupa ce am renuntat la a mai pune baza pe panouri solare, mai mult sau mai putin savante, datorita inconstantei si imprevizibilitatii temperaturii obtinute , am montat doua boilere electrice.
Acum dupa xceva experienta, un boiler de 5L deserveste chiuvetele de la baie si bucatarie aflate pe cele doua parti ale unui perete si unul de 30L pentru dus.
Rationament ; un singur boiler mare [30l]ar fi putut deservi cu brio tot ce era nevoie in casa dar asta ar fi insemnat ca indiferent de consum sa tinem mereu la o temperatura de aprox. 50 grade un volum de 30 L apa marind consumul elctric inutil. Apoi existenta unei singure surse de apa calda in acasa [avem 4 chiuvete] ar fi facut necesara montarea unor conducte lungi ce ar fi adus cu ele intarzierea cu care ar fi ajuns apa calda la robinet. Cu un boiler de 5L asiguram apa calda la chiuvete [conducte f. scurte]. iar cel mare e folosit pentru dus. Asta este situatia acum, pentru ca initial am montat doar pe cel de 30 l iar consumul electric era aprope dublu fata de varianta actuala. Seara inchideam incalzirea apei care insa devenea ,iarna, calie pana dimineata fiind necesar sa o reancalzim.
Experienta ne-a aratat ca trebuie boilere locale [conducte cat mai scurte] si de capacitati adecvate scopului

Asa cum am adus apa in casa am trecurat prin fundatie si conducta pentru scurgere care ajunge intr-o goapa in curte umpluta pe jumatate cu pietre si acoperita cu azbociment contra apei de ploaie. La inceput groapa afost de 2m diametru si 1m adancime , pentru ca apoi sa sapam una mult mai mare asa cum se vede in foto.

Daca toate aceste lucrari sant facute pe cont propriu cheltuielile sant mici chiar si la ora actuala cand preturile nu mai sant ca in 2003 ,anul mutarii noastre la tara.
Astfel 20m pexal de 16mm pentru instalatia interioara si aprox. 20m pexal de 20mm la exterior plus izolatia aferenta nu trec de 150 - 200 ron. Racordurile au preturi intre 5 si 15 ron/buc. Chei necesare 22-24-26 plus "bonfaier" [fierastrau pentru metal, sau numai panza] pentru taierea tevii. Aproximez ca e vorba pentru o casa normala [baie /bucaratie] de inca 250 ron.
Boilerele pot fi cumparate noi la preturi cuprinse intre 250 si 500 ron ,sau SH de pe 'net la 100-3oo ron.
Teava pentru scurgere nu e nici ea scumpa.
Vorbim de o suma de aprox. 500 ron pentru a avea apa calda si scurgere iar timpul necesar realizarii ei de catre un barbat singur dar priceput nu va trece de o saptamana si astfel o casa la tara cumparata cu bani f. putini fiind lipsita de utilitati poate capata facilitatile cu care ne-am obisnuit la oras.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu