Translate

sâmbătă, iulie 27

Motocoasele.

Inainte sa apelez la tehnologie ,cand credeam ca tot ce fac oamenii de la tara e simplu si facil am cumparat o coasa clasica. Dupa primele incercari ale noii unelte s-au desprins unele concluzii cum ar fi :
-cand vedem un taran ca trece mandru nevoie mare spre camp cu coasa in spinare sa stiti ca aceasta atitudine nu e gratuita. Cositul ,pentru agricultor , e ca cireasa de pe tort pentru cofetar ,sau croiala sacoului pentru croitor.
E nevoie de forta,pricepere si delicatete de-opotriva. Astfel :
-unghiul pe care il face coasa fata de directia de miscare daca e prea deschis nu va taia iarba ci o va culca. --Daca e prea inchis nu va face nici macar atat.
-Traiectoria coasei trebuie sa se afle intr-un plan paralel cu pamantul, nu mai ridicat la capete si mai coborat la mijloc.
-adancimea de taiere a fiecarei maini e legata de marimea coasei , forta si gradul de oboseala a cosasului, ascutirea uneltei si ultimile se modifica pe parcursul unei zile.
-treaba asta este foarte solicitanta si mancatoare de timp ,iar daca vedem la un taran muschii oblici abdominali bine dezvoltati si definiti sa stiti ca de acolo provin si nu de la salile de fitness.
-ascutitul coasei este o arta in sine. In primul rand grosimea tablei ascutita mecanic de catre producator o face pe aceasta sa nu aiba cine stie ce randament. In aceste conditii ,din nestiinta, am cosit eu de cateva ori toata curtea ,in primii ani, cuprins cumva de heirup-ismul specific sportivilor de la power-lifting.
Apoi am vazut ca se bate coasa si am dedus , ca asta se face pentru subtierea tablei si constituie baza unei ascutiri fine . Am reusit sa fac si asta fara sa franjurez sau sa valuresc gura" coasei prin batere inca de la prima incercare, iar efortul cositului a mai scazut, insa nu am mai putut sa tai decat iarba cu ea [fara buruieni mari]. fiindca altfel distrugeam ascutisul.

Una peste alta ,..se poate. Cu efort si exercitiu ,dar nu cred ca se merita ,mai ales ca noi cei veniti de la oras nu avem de aparat o imagine" in fata satului. Asa ca am facut un carucior cu doua roti caruia i-am atasat un motor electric[cel de la abrict] si o panza "in cruce facuta din tabla de 2mm si am tuns cu el tot ce crestea nedorit in curtea noastra, cativa ani.
Acum am o motocoasa pe benzina de productie sovietica ,de 3,5cp care face aceiasi treaba , aproape, ca si agregatul improvizat de mine. In ultimii 2 ani am lasat treaba ast ain baza lucernei pe care am plantat-o, insa dupa ce am lasat un vecin sa o coseasca si s-o ia pentru animale au reaparut buruienile.

Inca un amanunt pentru cei care nu stiu ,motocoasele elctrice cu fir [noi avem Bosh de 380w], sant doar pentru gazon si ierburi subtiri. Nu le cumparati pentru intretinerea curtii daca e mare si cresc in ea de toate.

Un comentariu:

  1. nici măcar nu m-am obosit să-mi aduc aminte cum se cosește...
    chiar dacă vrem optimizare fără bani, nu trebuie să negăm binefacerile tehnologiei
    io utilizez mașină de gazon, motocoasă Stihl (care are și fir și disc metalic) - la acest capitol contează timpul necesar „dezburuienizării”!)

    RăspundețiȘtergere